Bijzondere tijd op Kreta

Toen we vorig jaar in september een bezoek aan Kreta brachten, adviseerden ze ons om in het voorjaar terug te komen. En wat was het er heerlijk!

We hebben een paar dagen opgetrokken met Andreas. Hij maakt essentiële oliën van wilde en gecultiveerde oregano planten. We hebben geholpen met het oogsten van de planten. Met een snoeischaar hebben we de takken van de oregano tot 10 cm van de grond geknipt en verzameld in zakken. Wat een werk. Totaal 22 kilo oregano geplukt, 4 zakken vol. Deze hoeveelheid levert ongeveer 30 ml olie op.

Er zijn op Kreta 4 soorten oregano

1:  De wilde oregano (Origanum hirtum onites)

2: De gecultiveerde wilde oregano (Origanum vulgare ssp. hirtum )

3: De normale oregano (Origanum vulgare)

4: De wilde en gecultiveerde dittany (Origanum dictamnus)

De eerste 3 oregano soorten zijn pittige soorten met een hoog gehalte aan carvacrol (fenolen) Dit maakt dat de olie van oregano goed is voor het immuunsysteem. De olie wordt niet voor niets de natuurlijke antibiotica genoemd. Een hoog gehalte (ongeveer 80%) aan carvacrol geeft aan dat oregano een vurige olie is en dat je de olie zorgvuldig moet gebruiken. Een goede kennis van aromatherapie is gewenst.

Nummer 4 de dittany oregano is veel vriendelijker, heeft ook carvacrol, maar ook vriendelijke inhoudstoffen zoals terpineol 4. Diverse cosmeticabedrijven gebruiken deze olie voor de huidverzorging samen met de cisteroos, goed voor het herstel van de huid.

Andreas deelt zijn kennis over oregano hier in de video.