Hydrolaten

Hydrolaten, bloemen- of kruidenwaters, zijn fantastisch en een must voor iedereen die met aromatherapie werkt.

Wat is een hydrolaat?
Hydrolaten worden verkregen door waterdampdestillatie. Bij Stichting Wellness en Aromatherapie hebben we sinds kort een eenvoudige ketel van 4 liter, waarmee je binnen een paar uur tijd een hydrolaat kunt maken. Daarnaast hebben we ook een authentieke koperen ketel, waarbij het proces iets langer duurt. Het is een prachtig proces om te ervaren hoe de kruiden of bloemen door de stoom of waterdamp hun geur en werkstoffen aan het water geven.

Als je zelf een hydrolaat maakt, is het van belang om zo steriel mogelijk te werken. Met schone materialen. Ellen, de eigenaar van Stichting Wellness en Aromatherapie en een gepassioneerd aromatherapeut, heeft vroeger op een laboratorium gewerkt waar ze werkte met planten en voedingsbodems. Daar heeft ze veel geleerd over schimmels en hoe deze eruit zien. Als er in een hydrolaat een wolkje drijft, is dit hoogstwaarschijnlijk een schimmel die er na het destilleren is ingekomen. Je kunt het hydrolaat dan filteren, maar er kunnen dan altijd nog sporen van schimmels in zitten. Werk dus altijd met verse hydrolaten en zonder conserveringsmiddelen.

De hydrolaten gemaakt door cohobatie, een herdestillatie waardoor je een nog krachtiger hydrolaat verkrijgt, zijn langer houdbaar. Denk aan rozen- of lavendelwater; deze ruiken fantastisch. Ook andere schone destillaten, zoals de hydrolaten die Ellen uit Kreta, België en Bosnië heeft meegenomen en speciaal gemaakt zijn voor hydrolaat, zijn super van kwaliteit en sterk geconcentreerd. Oranjebloesemwater is het minst stabiel, maar wel geweldig om te gebruiken.

De PH waarde van hydrolaten zit tussen de 2,8 en 6,5 en is daardoor geschikt om de zuurgraad van de huid te herstellen. Hydrolaten zijn samentrekkend, herstellend en verzorgend bij huidproblemen.

Bij Netelvuur, het Belgische bedrijf waar we elk jaar workshops organiseren, maken ze prachtige hydrolaten. Natuurlijk hebben we hydrolaten meegenomen. Deze hydrolaten worden uitvoerig getest op inhoudsstoffen, kwaliteit en PH-waarde.

In hydrolaten zitten veel werkstoffen en de wateroplosbare deeltjes van een essentiële olie, die hydrofiel zijn. Hydrolaten zijn gemiddeld 40 x zo sterk als een goede kruidenthee. Je kunt hydrolaten voor enorm veel toepassingen gebruiken: in bad, als gezichts-, haar-, nagel-, mond- en ooglotion, airspray en strijkwater. Ook worden hydrolaten toegepast op open wondjes of na zonnebrand. Bij elke destilleerderij horen we bijzondere verhalen over de ervaringen met hydrolaten. Culinair voegen ze iets bijzonders toe. Oranjebloesem-, lavendel- en rozenwater in cake, toetjes, jam, likeur, smoothies, thee, water, wijn, ijs, ijsklontjes, cake, gebak en koekjes, tijm- en oreganowater in brood en sausjes. Zo zijn er nog veel meer heerlijke kruiden of bloemen waar je een geurend water van kunt maken.. Heerlijk. Elke dag weer genieten.