EXCURSIE ARNICA KWEKERIJ

EEN WAARDEVOLLE AROMATHERAPIE PRAKTIJKDAG IN DWINGELOO

EEN BIJZONDERE PRAKTIJKDAG WAAR JE VEEL GAAT LEREN OVER AROMATHERAPIE.

Ga mee naar deze biologische Arnica kwekerij en verdiep je in arnica, kamille, calendula en helicryse.

Programma:

• Ontvangst met thee of koffie en een aromatisch hapje
  • Rondleiding in de tuin en bedrijf.
  • We bespreken de oliën van: Helicryse, Calendula CO2 (rood), Kamille blauw, Kamille CO2, Roomse kamille en Wilde/Marokkaanse kamille
  • Praktijk: samen kruiden en bloemen plukken. Daarmee gaan we het volgende maken:
    – Een calendula/kamille sheabutter crème
    – Een arnica/helicryse bijenwas zalf
    – Hydrolaat
    Aan het einde van de dag kun je indien gewenst planten aanschaffen bij de kwekerij.

Praktische info:
Wanneer: dinsdag 4 of 11 juni 2024
Tijd: 11.00 uur tot 16.00 uur
Locatie: Boterveen 14a – 7991 PV Dwingeloo
Inclusief Syllabus
Incl. koffie en thee, exclusief lunch
Prijs: € 111,- exclusief btw
Er is plaats voor maximaal 14 cursisten.

OVER DE ARNICA KWEKERIJ

De Arnicakwekerij is een ecologische vollegronds-kwekerij van ca. 3 hectare, gelegen tussen twee nationale parken: het Dwingelderveld en het Drents-Friese Wold, in de omgeving van Dwingeloo. In het verleden groeide hier de Arnica Montana, ook wel valkruid of wolverlei genoemd, op vele plaatsen in het wild. In deze streek wordt de plant ook wel gele margriet genoemd. Het hier aanwezige woudzand is een geschikte voedingsbodem voor deze beschermde en zeldzame plant.

Naast Arnica montana telen ze ruim 100 soorten inheemse wilde planten waaronder veel vlinderplanten. Hun klantenkring bestaat uit farmaceuten, maar ook kwekerijen, hoveniers en particulieren. De kwekerij heeft het EKO- (Skal) en het Demeter-keurmerk wat betekent dat er geen kunstmest, bestrijdingsmiddelen of andere milieubedreigende stoffen gebruikt worden tijdens het teeltproces.

Wilde inheemse planten hebben een uitbundige bloeiperiode en kunnen de tuin een bijna vergeten weelde geven aan vormen, kleuren en geuren. Ook geeft het opnieuw aanplanten of inzaaien van beschermde of bijna verdwenen soorten een grote bijdrage aan de biodiversiteit. Ze vervullen een belangrijke rol voor vogels, vlinders, bijen, hommels en andere insecten, o.a. als voedselbron en voor hun voortplanting. Wilde planten zijn sterke planten die diep wortelen en goed bestand zijn tegen ziektes en extreme weersomstandigheden.

Op de Arnicakwekerij proberen ze ook medicinale en verfplanten in hun assortiment op te nemen.

Kijk voor meer informatie op: www.arnicakwekerij.nl

Stichting Wellness en Aromatherapie flesje met seringen